Sesungguhnya senyum itu adalah sedekah (^_^)v

Saturday

Ujian (Alhamdulillah) (^__^)v


Alhamdulillah, sekali lagi aku di duga dengan ujian yang memang aku yakin aku mampu menanggungnya. Nikmat kesihatan aku ditarik dan diberi pinjam pula nikmat kesihatan yang sangat mengasyikkan. Demam sehinggakan hari keempat, masih sama. Aku jadi semakin bimbang kerana berat badan aku menurun secara mendadak. Akan tetapi suhu dalam badan masih dalam keadaan normal, Cuma rasa letih-letih badan mungkin kurang rehat. Teman serumah aku menasihatkan dupaya aku segera ke Pusat Kesihatan untuk mendapatkan rawatan oleh kerana batuk aku semakin menjadi-jadi. Keesokkan hari, aku bersiap diawal pagi untuk segera ke Pusat Kesihatan UiTM yang terletak di sebelah Kolej Mawar UiTM.

Setelah mendaftar sebagai pesakit luar, aku menunggu giliran untuk masuk ke bilik rawatan, keadaan pada ketika itu lengang, mungkin kerana masih awal, jadi pesakit pun tak ramai. Tiba nombor giliran aku, dengan perasaan agak tegang aku mula masuk ke bilik rawatan M9.

Sesi temurahmah bermula.
Doctor : ok, macam mana keadaan?
Aku : saya tak demam. Cuma batuk, selsem dan lenguh-lenguh sendi.
Doctor : awak cakap x demam? Mane awak tau?
Aku : sebab sy bukan doctor. (sambil gelak-gelak)
Doctor : ok, kite check suhu dulu ok.
…………………………………..
Doctor : suhu badan awak 38.6 ‘c. Tinggi jugak ni… ok, awak pergi makmal kat belakang ambik darah…
Aku : ala… ambik darah lagi….. (setiap kali pg Pusat Kesihatan mesti kena ambik darah)

Selepas darahku diambil dan diuji, aku masuk kembali ke bilik rawatan selepas 1jam 30 minit menunggu..
Doctor : hurm… huda platlet darahdalam badan awak menurun kepada 119.
Aku : maksudnya?
Doctor : esok awak kena ambik darah lagi untuk pastikan yang awak bukan demam denggi, saya harap tidaklah sebab keadaan fizikal awak Nampak aktif.
Aku : (gelak) harap-harapla….
Doctor : ok, saya akan bg ubat untuk awak, selsema, multivitamin, ubat batuk, sakit tekak, paracetamol bla…bla….bla….

~Mak aih… banyaknye ubat… mampu ke aku habiskan??~

Moral of the story : Walau Sehebat mana pun ujian itu, kita sebagai hamba Allah mesti yakin dan pasti bahawa kita mampu menempuhnya. Ini kerana Allah tidak akan menguji hambanya dengan ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hambanya. 

1 comment: