Sesungguhnya senyum itu adalah sedekah (^_^)v

Thursday

Sambungan

Perjalanan memakan masa 2 jam setengah untuk sampai ke R & R Cheneh. Telefon aku hampir kehabisan bateri, perasaan berdebar makin meninggi tatkala perjalanan hampir tiba ke destinasi. Bermain-main difikiran penerimaan papa dan ummi tentang diri aku. Ya Allah, permudahkan segala urusanku. Tiba-tiba telefonku berbunyi :
Papa : nanti dah nak sampai kol kat papa ok?
Aku : urm… insyAllah

Belum sempat aku tekan butang angkat, handphone aku dah padam menandakan bahawa bateri dah habis. Terima kasih aku ucapkan kepada adik Irfa yang sudi meminjamkan telefon beliau. Lantas aku terus menelefon papa :
Aku : pa, atin dah sampai dah ni..
Papa : amboih… cepatnye…
Aku : atin tak tau jalan, so memang la cepat… huhuhu
Papa : ok, tunggu la kejap papa dah kat jambatan dah ni…
Aku : ok

Jarak perjalanan dari rumah ke r n r Cheneh sangat jauh dan mengambil masa dalam 30 minit. Resah dan gelisah membuak-buak, terima kasih buat sahabat baruku izzati dan effa yang sudi menemaniku sehingga ayahnda tiba, sahabatku banyak menasihatiku dengan nasihat yang sanagt menyentuh hatiku.
Ingat tau huda, kita bersahabat buan kat dunia je, tapi sampai ke syurga ilahi…
Kata-kata itu aku ingat sehingga ke hari ini, 15 minit kemudian, ayahnda kesayanganku pun tiba. Papa melulu turun dan terus bersalaman dengan semua muslimin yang ada pada ketika itu termasuk pak cik driver bus. 

antara muslimin yang ikut serta dalam kursus KPO

antara muslimat yang ikut serta dalam kursus KPO
Aku bersalaman dengan semua muslimat yang ada pada ketika itu, berat hati untuk berpisah dengan mereka kerana ukhwah yang terjalin sangat erat walaupun baru sahaja mengenal hati budi masing-masing. Pandangan papa mula terarah kepadaku, aku bersalaman dengan papa dan terus menerobos ke perut kereta. Papa hanya diam, dan mula menanyakan tentang tujuan kursus berkenaan. Aku mula bercerita sebelum dan selepas. Gugup dijantungku masih jelas terasa. Papa langsung tidak persoalkan tentang imej aku, mungkin papa gembira, Cuma ego seorang bapa yang tidak ditunjukkan pada anaknya. Aku masih terfikir dan bertanya, adakah aku mampu berpakaian sebegini di campus nanti? Macam mana penerimaan rakan-rakan di campus? Hanya padaMU ku berserah Ya Allah, tetapkanlah hati ini, dan kuatkanlah imanku Ya Allah.

No comments:

Post a Comment