Sesungguhnya senyum itu adalah sedekah (^_^)v

Friday

Akhirnya sinar itu kucapai Jua

Aku gembira melihat ramai yang telah berhijrah, dari mengenakan pakaian berlengan pendek, kepada berlengan panjang, dari tidak bertudung, kepada bertudung. Pabila melihat mereka berhijrah, aku mula terdetik dihati untuk mengenakan tudung yang bidang agak lebar dari biasa. Dan pada saat itu, aku mula membeli sehelai tudung berwarna coklat pekat dengan secara senyap-senyap, perasaan malu singgah di hati. Pada mulanya aku cuba mengenakan tudung berkenaan hanya di dalam bilik dan di hadapan cermin. Tatkala aku melihat diriku di hadapan cermin aku merasakan ketenangan yang tak pernah aku alami sebelum ini. Aku mula perlahan-lahan memakai tudung berkenaan bermula pada pertengahan tahun 2009. Penghijrahan yang aku lakukan sangat drastik. Teman-teman sekeliling terkejut dengan perubahan aku. Mereka mula perlahan-lahan jauh dari aku, dari selalu keluar makan bersama-sama kepada berseorangan. Pada waktu itu, aku sering kali makan di bilik bersendirian ditemani oleh si comel owem (kucing). Aku ingin beristiqamah yang aku akan kekalkan imej ini sampai bila-bila. Aku sentiasa berfikiran positif kepada rakan-rakan, mungkin mereka hormatkan perubahan aku untuk menjauhkan diri dari aku, untuk tidak mengajak aku ketempat-tempat hiburan yang tidak patut dijejaki oleh menusia seperti aku.

Akan tetapi, hari demi hari Allah menguji aku dengan sikap teman-teman yang langsung tidak mengambil berat tentang diri aku. Kalau dahulu mereka selalu singgah ke bilik aku untuk bertanyakan khabar, tapi sekarang, langsung tidak. Aku semakin tidak bersemangat untuk belajar.

Aku tidak kuat, dan Allah sekali lagi menguji aku untuk aku tinggalkan tudung labuh.  Aku tidak mampu menghadapi ujian Allah ini, iman di dadaku sangat rapuh, dan dengan mudah aku meninggalkan imej berkenaan. Setelah aku tidak mengenakan tudung yang labuh, ramai pula teman yang datang dan mengajak aku keluar berhibur tanpa menghiraukan waktu solat. Pada ketika itu, aku hanya solat dalam keadaan terpaksa, langsung tiada khusyuknya. Ya Allah hinanya aku….

Aku menjadi bahagia dengan hidup berkenaan. Tetapi kebahagiaan itu hanyalah seketika. Tatkala aku mendapat panggilan dari kakakku yang mengatakan bahawa ayahnda tercinta di masukkan ke wad kecemasan kerana di patuk ular sewaktu bertugas. Aku hanya menangis dan menangis. Aku berkemas untuk pulang ke kampong, tatkala aku menarik laci almari aku terpandangkan sehelai kain berwarna coklat yang masih kemas terlipat. Aku menarik dan…. Air mataku bejujuran jatuh… Ya Allah…. Aku rindukan perasaan yang dahulu… aku inginkan ketenangan yang pernah Engkau singgahkan kedalam hati aku suatu ketika dulu… aku terus mengambil wudhu’ dan terus sujud syukur menyembah ilahi kerana masih diberi peluang untuk aku terus berubah… aku terus bersiap untuk pulang ke kampong halaman.

Tudung yang masih dipakai sehingga sekarang

Sewaktu menunggu ketibaan kakak dan abang cik, aku berkesempatan untuk menghadirkan diri ke program ‘solat jenazah’ bertempat di Pusat Islam (CITU)UiTM. Sebaik sahaja mendengar penceramah mengalunkan bacaan ayat-ayat suci al-quran, tiba-tiba air mata jatuh mula membasahi pipi. Sungguh hambaMu telah terlalu lama tidak memujiMu Ya Allah… dalam pada masa itu, fikiranku mula terbayang seraub wajah insan tua yang sentiasa sabar dengan karenah anak-anak, papa… aku tidak putus-putus berdoa semoga papa dalam keadaan selamat.

Teringat akan kata-kata ustaz Lutfi : Allah tidak akan menguji hambaNya dengan ujian yang tidak mampu hambaNya tanggung…

Aku pegang dengan kata-kata itu, dan aku yakin Allah Maha Mengetahui setiap apa yang terjadi… Semenjak dari hari itu, aku tanamkan niat dan azam untuk terus berubah. Aku yakin, Allah sentiasa bersama hambaNya…

semoga papa sentiasa dalam rahmat Allah
Alhamdulillah, papa semakin sihat sehingga ke hari ini dan mampu tersenyum melihat kejayaan anak-anaknya…

Aku akan terus berpegang pada janji yang aku akan terus berjalan di jalan Mu Ya Allah. Semoga setiap apa yang aku lakukan sentiasa dalam lindungan Allah.
Ya Allah, sesungguhnya setiap langkadan perbuatanku ini hanyalah kerana Mu….

No comments:

Post a Comment